Van hectisch Hanoi naar het mooie Mai Chau - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van Tessa Trommelen - WaarBenJij.nu Van hectisch Hanoi naar het mooie Mai Chau - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van Tessa Trommelen - WaarBenJij.nu

Van hectisch Hanoi naar het mooie Mai Chau

Door: Tess

Blijf op de hoogte en volg Tessa

13 Maart 2017 | Vietnam, Mai Chầu

Allejezus, zeg. "WAT IS DIT?", dachten Lisa en ik toen we met de taxi downtown Hanoi binnen reden... De complete verkeerschaos, het continue getoeter en duizenden, maar dan ook ècht duizenden, scooters. Wat een bende is het hier! Overal van die flikkerende, kitch borden met aanbiedingen bij de winkels buiten, op de meest random en vooral ook onpraktische plekken staan eet-karretjes met Vietnamees eten en mensen zitten op lage, plastic krukjes midden op de stoep te eten... Welkom in Vietnam!

De taxi (met gratis water en WiFi, dat dan weer wel) brengt ons in zo'n 50 min van Nôi Bài International Airport naar ons hostel in het centrum, Vietnam Backpackers. We checken in, droppen onze tassen en besluiten een rondje te gaan lopen in de omgeving: Wàt een verschil met Thailand, dit! Er hing zo'n aparte vibe daar, eentje waar wij ons in ieder geval niet heel fijn bij voelde! Het was druk, lawaaierig en de mensen op straat waren nogal "vervelend" met hun producten verkopen aan toeristen (zo werd er, vòòr ze uberhaupt haar zin afmaakte, door een vrouw praktisch iets in mijn mond geduwd, en zei daarna "You try? You try?". NEE! Ik wil niet "try", ga weg! Dat zei ik natuurlijk niet, maar oh, wat ontzettend vervelend). We besluiten dus ook gauw te settelen voor een eettent vlakbij ons hostel. Je kunt er Vietnamees BBQ'en, wat een beetje lijkt op ons gourmetten. Je kiest verschillende spiezen met vlees/vis/groenten uit, zij bakken het op de grill voor en komt het vervolgens op jouw plaat nagaren en opwarmen. We namen geen risico's en lieten de (ongekoelde) vleesspiezen met kip en kikkers (jawel, hele kikkers) links liggen en kozen voor waterspinazie, mais, wat garnalen, brood met kokos en een groente pakketje. Al met al, een lekkere maaltijd. We rekenen af en gaan gauw richting ons hostel om vervolgens een heerlijke nachtrust tegemoet te gaan:)

Nadat we 's ochtends uitgerust wakker zijn geworden, zoeken Lisa en ik een koffieshop om onze plannen voor Vietnam uit te werken. We vinden een leuke tent met goede koffie en nestelen ons op de bovenste verdieping, uitkijkend over de mistige, natte straten van Hanoi. Het weer is werkelijkwaar KAK. Na een uurtje of twee hebben we in grove lijnen onze planning klaar en besluiten we toch om Hanoi te verkennen. We lopen naar het Hoan Kiem Lake (en zien daar in de mistige verte de Turtle Tower), staan in de rij voor het Waterpoppen Theater (waar blijkt dat de tickets voor die dag uitverkocht zijn) en lopen langs het Japanse (!) Bloesemfestival... tsja, het was me het dagje wel :) Bij terugkomst in het hostel, raken we aan de praat met Woody. De Engelsman werkt voor het hostel en regelt voor backpackers leuke dagtrips en tours. We laten hem onze planning zien en geeft ons goede tips en do's&dont's. Zeker in het Noorden van Vietnam is er zoooveel moois te zien! Maar hoe pakken we dit aan? Hoog op ons lijstje stond Sapa, helemaal in het Noorden. Een rit van ongeveer 7/8 uur zou ons daar met veel andere toeristen heen kunnen brengen, waar je vervolgens twee dagen lang zo'n 35km ging hiken (voor degene die mijn Horror Hike blog hebben gelezen: No freaking way dat we dàt nog eens zouden moeten doorstaan!!). Woody geeft ons echter dè gouden tip: Mai Chau. Een dorp met dezelfde prachtige uitzichten, op drie uur afstand van Hanoi, uiterlijk zo'n 12km hiken en een stuk minder toeristisch! Klinkt top! We boeken de trip meteen voor de volgende dag. Spannend!!

De volgende ochtend staan we klaar voor onze driedaagse avontuur in de bergen. Samen met drie anderen rijden we (in een hele luxe auto!) richting het dorp van Mai Chau. We rijden steeds verder weg van de stadse chaos en komen na een tijdje in de échte Vietnamese dorpjes terecht. Erg armoedig, en zelfs vies, maar oh wat een fijne uitzichten. Langzaam maar zeker rijden we steeds verder de bergen in en de eerste rijstvelden komen in beeld. Dat is zo ontzettend prachtig! Maar dit was, achteraf gezien, niks met wat we nog gingen aanschouwen!

Na zo'n drie uur komen we aan bij onze homestay in Mai Chau. Een ruime hut van hout en bamboe, met een grote tuin en een fantastische kijk over de rijstvelden en de bergen. We worden al gauw warm ontvangen door Tan en haar familie. Ook dochtertje Bik (van 4) en Dom-Dom de hond vinden het allemaal heel interessant en komen gezellig bij ons zitten. Na de zelfgekookte lunch door de vrouw des huizes, maken we een fietstocht door de omgeving met onze guide, Ben. We fietsen door de rijstvelden, het "centrum" (de straat waar de winkels zijn), een grote markt met allerlei handgemaakte dingen (waar ik zelfs achter een traditioneel weefmachine mocht zitten om een sjaal mee te weven!) en, stiekem mijn hoogtepuntje, langs Ben zijn huis. Ben heeft namelijk net twee nieuwe puppy's, en ik als uitermate extreme puppy-lover kon deze kans natuurlijk niet laten liggen :) We zijn rond 17.00/18.00 terug bij onze homestay, genieten van een wederom huisgekookte maaltijd en liggen met zijn allen al rond 20:30 te slapen.

De dag van "de hike" is aangebroken. Na ons ontbijt worden we met een minibusje naar Phu Luong gereden, een uurtje verder omhoog de berg in. Halverwege de route stoppen we bij een chopstick fabriek, en zien we hoe de mensen van enorme bamboestronken kleine eetstokjes maken. Heel tof om te zien!

Na de fabriek rijden we nog een eindje door. Uiteindelijk worden we boven aan de berg afgezet en OH MIJN GOD wat een fantastisch uitzicht!! Overal om ons heen staan palmbomen, bamboe hutjes en rijstbank na rijstbank vullen de horizon. Echt, waan-zinnig. Dit is een goed begin van de hike! Langzaam klimmen we omhoog, net als de temperatuur. Uiteindelijk is het toch weer een flinke klim, en met 98% luchtvochtigheid is het nog een uitdaging om bij onze volgende homestay te komen. Gelukkig maken de uitzichten, de lieve lokale mensen en de lekkere lunch veel goed. Ook het bezoek aan de kinderopvang en alle puppy's, baby koetjes en kuikentjes hielpen mee :)

Ik kan nu nog pagina's, misschien zelfs wel boeken schrijven over wat we er allemaal hebben meegemaakt en gezien, maar dat zal ik jullie besparen. De foto die ik eerder plaatste op Facebook geeft wel weer hoe mooi en groen het daar is. We hebben echt zo ontzettend genoten en zòveel waanzinnigs gezien & meegemaakt. Deze ervaring zal ik echt NOOIT meer vergeten!!

Tot de volgende maar weer :)

Liefs,
Tess

• 16 Maart 2017 - 20:02

Rineke:

WAt jammer dat jullie de waterpoppen niet hebben kunnen zien.
    Volgende keer beter ???