Bloed, zweet en Angkor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tessa Trommelen - WaarBenJij.nu Bloed, zweet en Angkor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tessa Trommelen - WaarBenJij.nu

Bloed, zweet en Angkor

Door: Tess

Blijf op de hoogte en volg Tessa

12 April 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Het is volgens de Lonely Planet de #1 bezienswaardigheid in Siem Reap: Het eeuwenoude Angkor. Het kon dus ook niet anders dat we tijdens ons verblijf in Cambodja ook naar Siem Reap moesten om het grootste religieuze monument ter wereld te bewonderen! Het complete gebied is zo’n 400km2 en heeft overal sporen van tempels, monumenten en pagodes. Dankzij de grootte van het gebied, is het niet zomaar een ‘gewoon monument’: Er zit ontzettend veel verschil tussen alle tempels. Dit komt ook doordat Angkor in een periode van ongeveer 600 jaar gebouwd is. Ook de ongerepte natuur en de jungle die je tussen de tempels door ziet, is echt fantastisch!

De meest goed bereikbare tempels staan verspreid in een gebied van 25km2. Daarom trokken we twee hele dagen uit om op pad te gaan! Ik zal jullie alle specifieke namen en tempels besparen, maar de hoogtepunten waren toch wel Ta Phrom, Sra Srang, Ankor Thom (Bayon) en natuurlijk Ankor Wat. De bouwstijl en de natuur doen je echt denken aan real-life Jungle Boek: Fan-tas-tisch! De Ta Phrom tempel kennen jullie misschien wel omdat een gedeelte van de film Tomb Raider hier is opgenomen. Het is ongetwijfeld een van de mooiste tempels van Angkor: De bomen groeien langs, over en dwars door de tempel heen. Zo tof! Bayon in Angkor Thom was ook een van de meest indrukwekkende tempels die we zagen! Deze tempel is gebouwd met 54 torens met daarop ieder 4 gezichten. Als je aan komt lopen kijken er dus 216 gezichten uit over de jungle en is het zelfs misschien een beetje “intimiderend”. Omdat veel mensen niet konden lezen en schrijven moesten ze op een andere manier verhalen vertellen, en dus zie je in deze tempel nog ontzettend veel bas-reliëfs: Uitgehakt in steen vertellen ze met afbeeldingen verschillende verhalen. Heel mooi!! En dan uiteindelijk, natuurlijk, de wereldberoemde Angkor Wat. Deze tempel is gebouwd op 1.6km2 grond en is het symbool van Cambodja (wat ook op de vlag staat afgebeeld). Het is zò bijzonder hoe goed het hier geconserveerd is gebleven. Te bedenken dat hier rond de 12e eeuw dus echt mensen rondliepen, kwamen bidden of ceremonies hielden is zo ontzettend gaaf. De galerijen zijn nog heel mooi in tact en je ziet echt nog honderden inscripties. Al met al: Betoverend! Gelukkig hoefde we de afstanden tussen de tempels niet te voet of met de fiets af te leggen, maar hadden we voor twee dagen een tuktuk-chauffeur die ons de hele dag navigeerde door het grote gebied. Mede omdat het Khmer Nieuwjaar is, waren er onderweg veel feesten en festiviteiten, wat het bezoek aan de tempels nog meer bijzonder maakte.

Zoals de titel van mijn blogje al laat doorschemeren, was het toch ook wel echt een heftige drie dagen: De temperatuur in Siem Reap is rond deze tijd van het jaar op zijn toppunt. Met 36 graden (en een gevoelstemperatuur van 41 graden) zijn Lisa en ik allebei niet lekker geweest en hadden we zelfs met vier liter water per dag, nog het idee dat we continue uitgedroogd waren. Jammer genoeg had ons hotelletje (wat al betaald was voor drie hele dagen) GEEN airconditioning in de kamer, wat betekende dat we zowel overdag als ’s nachts gewoon niet konden afkoelen… We zweetten ons wezenloos en sliepen ook niet lekker. Dat maakte het overdag nog best uitdagend om zoveel op pad te zijn. Máár, achteraf is het het natuurlijk allemaal meeer dan waard geweest! :)

Het was dus zwoegen, zweten en af en toe eventjes heel hard in onszelf vloeken van de warmte, maar wat was het ontzettend gaaf! Na drie dagen was het tijd om de tempels achter ons te laten en gingen we naar het stadje Battambang, waar de lokale bevolking zorgde voor de PERFECTE afsluiter van onze Azië trip. Maar dat verhaal bewaar ik weer voor de volgende keer ;)

Tot gauw weer!

Liefs,
Tess

• 19 April 2017 - 19:47

Rineke:

Wat schrijf je dat verschrikkelijk mooi op, ik zie mezelf ook weer lopen in Ta Prom,Ankor Tom en Ankor Wat.
    Deze Tempel heeft heel erg lang verborgen gelegen en nog niet zo lang geleden ontdekt.
    Ik leef heel erg met jullie mee en weet precies wat je bedoelt.
    Ook van of over de killing fields.