Nyepi - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Tessa Trommelen - WaarBenJij.nu Nyepi - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Tessa Trommelen - WaarBenJij.nu

Nyepi

Door: Tess

Blijf op de hoogte en volg Tessa

23 Maart 2012 | Indonesië, Seminyak

Selamat siang!

Er zijn weer een paar dagen voorbij gevlogen hier in Bali. Hier gaat het gezegde “Time flies when you're having fun” zeker op. De tijd gaat hier echt razendsnel. Deze week hebben we ontzettend veel nieuwe mensen ontmoet, gesproken en geïnterviewd voor ons project. Ik ben nog steeds verbaast over de continue vriendelijkheid en openheid van de lokale bevolking. Iedereen hier is bereid je te helpen en om met je te praten. Daardoor, zijn we al veel te weten gekomen over Jl. Abimanyu. Jammer genoeg zijn vier mensen van mijn projectgroep al een keer getroffen door immense verkoudheden en hoofdpijn. Van voorhoofdsholte ontstekingen tot koorts, alles is de revue gepasseerd in onze villa. Alleen Marc en ik hebben tot nu toe de dans kunnen ontspringen... So far, so good!

Natuurlijk hebben we (naast al ons harde werken ;) ) ook tijd om te ontspannen en mooie dingen te zien. Zo heb ik deze week een van de meest bijzondere dingen in mijn leven meegemaakt. In Bali is er één keer per jaar een rustdag, Nyepi genaamd. Op Nyepi staat de hele economie in Bali één dag stil: alle winkels sluiten, er is geen verkeer op straat, alle vliegvelden gaan dicht, het licht mag niet aan (of moet worden gedimd), mensen blijven (verplicht) de hele dag binnen en er is geen internetverbinding/telefoonaansluiting (dit laatste is pas rond net ná het middaguur ingegaan. Een taxi chauffeur wist ons te vertellen dat er geen WiFi meer zou zijn tijdens Nyepi. Maar toen ik vanochtend uit bed kwam en zag dat mijn internet het deed dacht ik: óf de taxichauffeur heeft tegen ons gelogen, óf onze huisbaas (door zijn personeel gerefereerd als 'The Boss') dacht dat wij westerse toeristen niet zonder WiFi zouden kunnen. Maar goed, uiteindelijk werd het dan toch een dag zonder WiFi. Wat overigens ook best bevrijdend is! Anywaaays, we dwalen af!). Het geloof van de Balinezen verteld hen dat op Nyepi de boze geesten over Bali heen trekken. Om de boze geesten te laten denken dat het land verlaten is, moet iedereen stilzwijgen en zich dus als het waren 'verstoppen' voor het kwaad. Prachtig, hè! Dat de hele economie hier een dag stilgezet kan worden vanwege een geloof of traditie. In Nederland zouden we daar niet eens aan moeten denken... Geweldig, toch? Het enige wat we nu horen zijn de vogels die fluiten (wat overigens ook heel bijzonder is! In plaats van de standaard 'stjielp' en 'oehoe', hoor je hier melodieuze deuntjes en riedeltjes voorbij komen) en wat zoemende insecten. Oh, en een enkele toerist die een mega-bommetje in het zwembad maakt, want de temperatuur vandaag is niet om te harden. Maar goed, daar luisteren we gewoon niet naar ;)

Voorafgaand aan het officiële Nyepi, is er een ceremonie. Ik was 'bevoorrecht' om zo'n ceremonie mee te mogen maken. Wát een beleving! Ik heb in twee uur tijd wel 500 foto's gemaakt. Duizenden mensen vulden de straten. Je weet gewoon niet waar je moet kijken: honderden mensen in traditionele outfits, Indonesische danseressen, praalwagens, traditionele muziek, schouwspelen (compleet met kostuums, offers en een vijf mans draken-pak), tempels versierd met vlaggen, palmbomen (waarvan de bladeren in cirkels werden gevouwen voor een feestelijk effect) en wierook.

De praalwagens zijn te vergelijken met hoe wij onze carnavalswagens bouwen. Alhoewel, de wagens zijn kleinschaliger, gedetailleerder en, naar mijn mening, veel mooier. Felle kleuren, diamanten en stenen en gouden details. Iedere wagen beeldt een mythisch wezen/kwade geest uit. De raarste en meest freaky creaties kwamen voorbij. (Wederom, verwijs ik jullie door naar mijn Facebook pagina voor de foto's :D )
Het concept van de optocht is overigens wel precies hetzelfde als carnaval in Nederland: ze lopen met muziek en praalwagens door een stoet mensen heen en een jury die bepaald welke wagen het mooist is. Al met al een heeeele bijzondere ervaring!!

Tijdens Nyepi zelf hebben we niet zo veel gedaan. We hebben allemaal lekker uitgeslapen, wat gezwommen, kaart gespeeld en ik heb dit reisverslag geschreven :) Ook hebben we plannen voor het aankomende weekend gemaakt (want nee, er hoeft geen onderzoek gedaan te worden in de weekenden: YES!). De kaart van Bali werd uit de reisgids gehaald en van onder tot boven uitgeplozen. Ik ben er nu al achtergekomen dat de laatste week waarin we vrij rond mogen reizen lang niet lang genoeg zal zijn om alles te kunnen zien! Bali is aanzienlijk groter dan we in eerste instantie dachten. Ook de Gili Islands lijken me super mooi, maar dat kost (aangezien we maar 6 dagen hebben) ons te veel tijd (en voor mij persoonlijk; iets te veel geld :) ). Maar goed, voor dit weekend gaan we het volgende doen: Vanuit Seminyak vertrekken we richting Bukit Badung, het meest zuidelijke gedeelte van Bali. Via Legian en Kuta willen we met de bus/taxi/scooter (nader te bepalen ;) ) naar Jimbaran. Daar, willen we een scooter huren om zo 'de poot van Bali' rond te kunnen crossen (Kijk maar eens op google maps: Bali heeft de vorm van een kip dat een ei uit poept. Wij gaan dus niet naar het ei van de kip, maar naar de poot :D haha). Een scooter huren kost zo'n 100.000 Rupiah (zo'n €8, want de euro is ondertussen gunstig gestegen!) voor een hele dag. En gezien het feit dat iedereen in mijn groepje scooter kan rijden (en ik niet...) en je met twee personen veilig op een scooter kunt rijden (met nadruk op VEILIG! Het kan er hier namelijk ook met vijf personen, zoals we vaak zien. Maar of dat nou zo'n goed idee is?), kost het ons maar €4 per persoon om de hele dag rond de kust te crossen :) Vanuit Jimbaran rijden we langs Dreamland Beach, Padang Padang Beach en Suluban Beach om zo bij de PURA LUHUR ULUWATU tempel te komen. Dit is 'de voorpost tegen boze machten', gelegen op de punt van een steile kust. Schijnt erg spectaculair te zijn. Hopelijk is deze tempel minder toeristisch dan de TANAH LOT tempel, waar we met de hele groep ook nog geweest zijn. In totaal liggen er zo'n acht Balinese tempels en één Boeddhistische tempel op de route. Ik zal zorgen dat mijn camera goed opgeladen is voor deze trip :) !!

Zo! Nu heb ik jullie allemaal weer op de hoogte gebracht! Concluderend: alles gaat hier lekker zijn gangetje in onze villa. We vermaken ons hier prrrima! We koken lekker zelf, we gaan 's avonds op stap of uit voor een drankje en we zijn lekker met ons project bezig. We gaan goooeed!!

Tot snel weer allemaal!

Sampai bertemu!

xo Tess

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Seminyak

Tessa

De wereld is niet groot genoeg. Al jaren heb ik de drang om te reizen, nieuwe mensen te leren kennen, culturen te ontdekken en spannend eten te proberen. De reizen die al gemaakt zijn waren naar Curaçao, Kroatië, Spanje, Italie, Londen, Berlijn, Rome, Macedonië, Tsjechië, Turkije, Parijs, Kobe (Japan), Tokio, Bali, Singapore, de Gili Eilanden, Australië, Thailand, Vietnam, Cambodja... What's next?

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 108012

Voorgaande reizen:

27 Februari 2017 - 17 April 2017

Zuid-Oost Azië

05 Januari 2013 - 13 Oktober 2014

Australia

11 Maart 2012 - 08 April 2012

Indonesia

03 Maart 2018 - 30 November -0001

Keulen

Landen bezocht: