From couch potato to city girl - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Tessa Trommelen - WaarBenJij.nu From couch potato to city girl - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Tessa Trommelen - WaarBenJij.nu

From couch potato to city girl

Door: Tess

Blijf op de hoogte en volg Tessa

17 Januari 2014 | Australië, Brisbane

Hi y’all,

We gaan alweer het tweede weekend in Australië tegemoet. Ik heb niet alleen veel mooie dingen gezien, maar ook veel dingen mogen leren. Na ons weekendje kamperen (daarover meer te lezen in mijn vorige blog: “Bundaberg, OJ and the Milky Way”), viel ik eigenlijk een beetje in een gat. De eerste week namen Judith en Mal me nog mee op sleeptouw, maar natuurlijk hebben zij ook gewoon een full-time baan en daarom geen tijd om mij maar continue bezig te houden. De eerste dag (of twee…) na onze camping trip heb ik dan ook hele dagen binnen gezeten, aan schoolopdrachten gewerkt, op de bank gehangen, Australische televisie ontdekt en muziek geluisterd. En toen ineens werd ik overspoeld door angstige gedachten: Ik zit aan de andere kant van de wereld… Alleen. Wat nou als dit? Wat nou als dat? Wat nou als zus? Wat nou als zo? Ik maakte mezelf helemaal gek en moest mezelf echt even goed in de ogen kijken en mezelf ervan overtuigen dat ik dit kán en wíl. Het kostte me wat tijd (want god, wat ben ik koppig en eigenwijs) máár ik heb mezelf er uiteindelijk van kunnen overtuigen dat dit een kans is die ik nóóit meer ga krijgen! De eerste, en tevens moeilijkste, stap is al gezet: Ik heb gesolliciteerd, de baan gekregen & aangenomen en ben naar de andere kant van de wereld gevlogen. En dan ga ik (nu ik er ein-de-lijk ben en de kans heb mijn dromen waar te maken) thuis op de bank hangen? BEN JIJ BESODEMIETERD! Time to get off of that couch and get going:

“Adventure is out there” (Met dank aan mijn lieve vriendinnetjes voor deze reminder!)

En dus heb ik de volgende dag de OV kaart van Judith meegenomen (met haar goedkeuring, natuurlijk) en ben ik er op uit gegaan! Heb op internet de dichtstbijzijnde bushalte gezocht, en ben ik (in mijn eentje!) richting het centrum vertrokken. Het duurt hier ongeveer zo’n 40 minuten om naar het centrum te komen, dus spannend of ik wel de goede kant op ging was het wel. Maar het was het waard: Ik ben de hele dag in mijn uppie het centrum wezen verkennen en heb ik op een terrasje eens goed om me heen gekeken. Wat wonen hier interessante mensen! Iedereen doet hun “ding” en draagt en doet wat ze maar willen. Dat vind ik zo fijn: Niemand veroordeelt hier. Ik ben persoonlijk nogal bewust van wat ik draag/doe en ben dan vaak bang wat anderen hiervan vinden. Hier? NO FREAKIN’ WAY! Ik heb hier zoveel grote, kleine, (extreem) dikke en dunne mensen zien lopen, en allemaal zien ze er even goed uit, puur omdat ze dragen wat ze willen en zijn wie ze willen zijn (en niemand die ze raar nakijkt of wijst). De winkels zijn hier dan ook gevuld met de meest kleurrijke, vrolijke printjes en hippe zomertrends en dus was het tijd voor een verandering van mijn garderobe! Mijn eerste Australische aanwinsten: Een knalrode jurk, een blauwe jumpsuit en een lichtblauwe short. Waarom? Omdat IK dat leuk vind – en niemand die me hier wat maakt!

Ik had de smaak te pakken en ben de volgende dag dan ook van 09.00 tot 16.00 in mijn eentje op stap geweest. Judith werkt dicht bij een toeristische attractie en bood daarom aan me een lift heen te geven. Om 09.00 stond ik ‘on top of the world’, nou ja… eigenlijk gewoon Mt. Coot-tha. Maar ‘on top of the world’ voelde het zeker! Mt. Coot-tha is het uitkijkpunt over de stad en ondanks dat het wat bewolkt was, was het een prachtig gezicht!

Onderaan Mt. Coot-tha zijn botanische tuinen. Zo’n 1,5 uur liep rond en genoot van tropische, Japanse, Mexicaanse, Afrikaanse en typisch Australische tuinen. Daarna met de bus naar Indooroopilly shopping center gereisd om daar nog eens meer mensen te bekijken en lekker te lunchen (take-away sushi wel te verstaan! En lekker & goedkoop dat dat hier is: Een rol van ongeveer 15 cm voor maar $2,00/€1,20!!) Al met al weer een goed gevulde dag!

De dag erna moesten er wat praktische dingen geregeld worden: Er moest een bankrekening geopend worden, een treinticket naar Melbourne geboekt worden en wat boodschappen gedaan worden. Wederom pakte ik zelf de bus naar het centrum, deed mijn inkopen en pakte daarna de bus naar Chermside shopping center. Aan het eind van de dag heeft deze dame een Australische bankrekening, een treinticket naar Melbourne (woensdag 22 januari vertrek ik vanaf Brisbane Roma Street naar Melbourne, waar ik donderdag 23 januari in de avond zal aankomen) en waren de boodschappen binnen.

Vandaag heb ik een relax dagje genomen en heb ik op een handdoekje in de achtertuin heerlijk liggen zonnen, muziek geluisterd, deze blog geschreven, online series en films gekeken en me gerealiseerd dat ik eigenlijk veel meer kan dan ik dacht :) En dat is fijn!

Nou, dat is ‘m weer voor deze keer! Het was een wat persoonlijker verhaal dan normaal, maar ach, dat soort momenten hou je altijd! Jullie weten nu in ieder geval zeker dat ik mijn tijd hier goed besteed ;)
Ik hoop dat mijn tijd in Melbourne net zo tof en productief gaat/mag zijn als hier in Brisbane, al hoor ik op het nieuws dat daar nogal veel bosbranden zijn door de belachelijk hoge temperaturen. In heel Australië is het trouwens onmenselijk warm! Hier in Brisbane blijft het gelukkig zo rond de 30 graden hangen, dat is prima te doen. Maar in Adelaide, bijvoorbeeld, was het gisteren 48 (!) graden en maakte Adelaide de warmste plek op aarde (ja, het was nergens op de wereld zo warm als hier in Adelaide!). Melbourne schommelt rond de 40 graden en wordt Victoria getergd door 45 bosbranden op dit moment… Dat wordt spannend.

Maar goed: Don’t worry, be happy! Het komt allemaal goed… (Daar gaan we in ieder geval vanuit!) Tot de volgende keer!

Xo Tess

  • 17 Januari 2014 - 10:03

    Antoine:

    Mooi zo! Tijd dat je uitgeluierd bent en aan de arbeid gaat....haha..XXX

  • 17 Januari 2014 - 10:46

    Barbara:

    That's the spirit!! xxx

  • 17 Januari 2014 - 11:06

    Annie:

    Mooi zo, GO for it girl........ X

  • 17 Januari 2014 - 23:54

    Wim:

    Hoi Tessa, Jij gaat het daar helemaal maken met je Hollandse nuchterheid! Weer een prachtig stuk geschreven, jezelf diep in de ogen gekeken!
    Je weet precies wat je moet doen. Je ouders hebben je hier toch op voorbereid? Dus niet getwijfeld maar ten volle genieten van de natuur, en de Australische hunks natuurlijk!!!

  • 18 Januari 2014 - 09:42

    Dennis:

    Leuke blog Tessa en goed bezig! X

  • 20 Januari 2014 - 19:47

    Rineke:

    Fantastisch wat jij daar allemaal beleefd. Haal het genieten uit je tenen en sla het op. Ik ben een kennis van je Oma Trommelen en van je vader en ik geniet enorm van jullie CD.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Australia

Mijn reis naar Australië!

Recente Reisverslagen:

25 April 2017

Home is where the heart is...

14 Oktober 2014

East Coast Loving

16 September 2014

Sydney: A family affair

31 Augustus 2014

Outback Adventures!

18 Augustus 2014

Bittersweet goodbyes
Tessa

De wereld is niet groot genoeg. Al jaren heb ik de drang om te reizen, nieuwe mensen te leren kennen, culturen te ontdekken en spannend eten te proberen. De reizen die al gemaakt zijn waren naar Curaçao, Kroatië, Spanje, Italie, Londen, Berlijn, Rome, Macedonië, Tsjechië, Turkije, Parijs, Kobe (Japan), Tokio, Bali, Singapore, de Gili Eilanden, Australië, Thailand, Vietnam, Cambodja... What's next?

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 108082

Voorgaande reizen:

27 Februari 2017 - 17 April 2017

Zuid-Oost Azië

05 Januari 2013 - 13 Oktober 2014

Australia

11 Maart 2012 - 08 April 2012

Indonesia

03 Maart 2018 - 30 November -0001

Keulen

Landen bezocht: